Wie is Mieke Michiels?

Sinds 2002 werk ik met veel plezier in het basisonderwijs. Gestart als leerkracht en later doorgegroeid richting intern begeleider en lid van het managementteam binnen scholen met een grote diversiteit in de populatie. Ik ben als intern begeleider werkzaam geweest binnen zowel het regulier als het speciaal basisonderwijs.
Dit heeft mij gevormd tot wie ik nu ben:
Een bevlogen intern begeleider met passie voor het vak!
Om mijn werkgebied te vergroten, mijn ambitie na te streven en mijn kennis te delen ben ik in 2020 gestart met mijn eigen bedrijf als interim IB, coaching en advies.

Als mens ben ik betrokken, empatisch, doortastend, recht door zee, integer, tactvol en dit alles met een gezonde dosis humor.
Als professional heb ik een groot analytisch vermogen en ben ik veerkrachtig, communicatief vaardig, daadkrachtig en ligt mijn expertise op het gebied van zicht op ontwikkeling, onderwijskwaliteit, data-analyse, pedagogisch tact en kinderen met auditieve belemmeringen.
Ik werk graag vanuit een probleemanalyse om daarna resultaatgericht te kunnen werken binnen een cyclisch proces, waarbij borging en kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Naast mijn opleiding aan de PABO in Eindhoven heb ik me verder gespecialiseerd middels de opleiding tot beeldbegeleider (SVIB) en co-teacher. Tevens heb ik me verder verdiept in pedagogisch tact en hierbinnen gewerkt binnen een train-de-trainer concept.
Daarnaast heb ik nog allerlei trainingen en cursussen gevolgd om mijn kennis up to date te houden zoals mindset, werken met kwaliteitskaarten (WMK), authentiek leiderschap, schoolcoach, coördinator sociale veiligheid, Praat + Teken enz.
In 2021 heb ik de Post HBO opleiding IB Next Level, met specialisatie expert onderwijskwaliteit, in de rol van docent afgerond.
Dit betekent dat ik nu ook mag doceren binnen IB-opleidingen.
Sinds 2022 ben ik ook redactielid van het vaktijdschrift voor de intern begeleiders en kwaliteitscoordinatoren van Nederland: TIB (Tijdschrift Intern Begeleiden).

Naast dat ik als professional werkzaam ben binnen het onderwijs ben ik ook ervaringsdeskundige als moeder.
De ondersteuning en zorg die een van mijn kinderen nodig heeft binnen het onderwijs vanwege ernstige gehoorproblematiek zorgt ervoor dat ik ook weet hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn kijk op educatief partnerschap met ouders nog intenser is geworden en ik hier veel oog voor heb.

Meer weten?